CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 19, 2011

cInTa AllAh HidUp JaDi InDaH...


Ada orang kata, cinta ibarat garam di dalam masakan. jika garam tiada langsung, maka masakan akan menjadi tawar dan tidak enak. jika berlebihan pula, makanan menjadi terlalu masin dan tidak enak. maka sebaiknya gunakan lah secara serdahana, makanan sudah tentu menjadi sedapa lagi menyelerakan.

Pendapat saya, cinta juga begitu. jika kita tiada langsung cinta , maka hidup kita tidak bermakna. hidup kita akan menjadi"tawar", kosong dan tidak menggembirakan. bagi kita hidup sering diulit cinta, mungkin kurang berkesan dengan kata2 ini, tetapi bagi mereka yang hidup tanpa cinta, dia akan mengatui kebenaran bicara ini. sebaliknya, jika berlebihan pula, maka cinta itu akan memusnahkan diri. emosi biasanya akan menewaskan pemikiran. namun jika cinta itu dikawal, disalurkan dengan betul, maka hidup akan menjadi lebih indah.

Al-Mutanabbi ada berkata,
"cinta itu lebih tua daripada alam ini, kerana atas dasar cintalah Tuhan menciptakan alam ini.
Wah...!
Jesteru, seseorang itu tidak hidup sebenarnya, jika hidup tidak mempunyai cinta. kehidupan dan cinta mempunyai ikatan yang erat. tiadalah kehidupan itu tanpa cinta sebenarnya. sebab itulah manusia biasa menyatakan bahawa cinta itu fitrah.

Kalau anda pernah membaca buku ketika cinta bertasbih, ayat-ayat cinta, anda akan dapat lebih menghayati tentang betapa cinta itu penting dalam hayat seorang insan.

Banyak orang yang berbicara tentang cinta, maka akan merujuk kepada cinta sesama manusia. itulah cinta yang diagungkannya. pada pandangan saya, rujukan itu kurang tepat kerana cinta kepada manusia. sebenarnya cinta terdapat satu cinta yang agung, jika mendahuukan cinta ini, maka segala cinta yang lain akan menjadi agung juga.

Itulah cdia cinta kepada Allah SWT.

Oleh sebab cinta ini berkait rapat dengan kehidupan, maka saya suka kalau kita membicarakan sekitar cinta ini.

Adakah anda ingin cinta yang memberikan keindahan dalam hidup anda???
Bahagia dunia dan akhirat sekali gus???
Apa kata kita pergi mencari cinta....
Cinta yang sebenar-benarnya...

No comments:

Post a Comment